سید محمد خاتمی

 

      محمد خاتمی هم مثل هر بزرگ دیگری موافقین و مخالفین خود را دارد. بقول شهید مطهری در جاذبه و دافعه ی علی (ع) بنده ی صالح آدمی نیست که همه موافق اویند، آدم خوب حتما مخالفینی هم دارد.

با این حال سید خندان،خاتمی، هرچه که باشد خاص است!

      جملاتی زیبا، تاثیری عمیق، ظاهری متفاوت! از آن آدم هایی که اتیکت خودش را دارد. یادم نمی رود که می گفت،

هنر این است که مخالف را به منتقد و منتقد را به موافق تبدیل کنیم!

      اما سید خوش چهره ی ما اشتباه می کرد! دلهای آکنده ازچرک و کینه را هرگز نمی توان نرم کرد! در طول تاریخ هم اینچنین بوده است. از آدم تا جدش،خاتم!

      امروز به عکس نتانیاهوی صهیونیست در روزنامه نگاه می کردم و از خودم می پرسیدم که خاتمی چه کرده است که چاپ عکس و حتی درج مطلبی از او ممنوع و مستوجب مجازات است!

یعنی به خود چه بگویم؟

 بگویم که نیست !

و نبود!!

فاجعه ایست برای خود!

   

 

     رفتم سراغ گوشیم اما انگار نه انگار!! 

هرکاری کردم از خواب بیدار نشد! پر غصه شدم! نه برای وایبر و واتس آپ، نه! در طول دو ساعت کلی بهش ور رفتم، صد بار باتریش رو برداشتم، نازش کردم، بوسش کردم، حمد خوندم  اما بی فایده بود!!همسرم گفت چرا ناراحتی مانیتورش مشکل نداشته باشه تعمیرش کاری نداره! گفتم واسه گوشی ناراحت نیستم. بخاطر کلی شماره تلفن دوست و آشنایی ناراحتم که با پاک شدن حافظه ی گوشی اونا رو از دست میدم. بعضی ها رو شاید برای همیشه گم کنم!

همسرم گفت شماره ها رو جای دیگه ای ذخیره نکردی!؟ گفتم نه! گفت پس اگه گوشیت گم میشد یا دزد می برد چه می کردی!

راست می گفت! شاید خیلی ربط نداشته باشه ولی من یاد ماجرای حرفهای راهزن به غزالی و علمی که بربار شتر داشت افتادم!

نتیجه ی اخلاقی:

اگه می خواید مثل من روم به دیوار عین فلان حیوان  پشیمون نشید شماره های مهم تون رو جایی جدا از تلفن ثبت کنید!!

آره عزیز دل !  آره با شما هستم، رفیق!!

چه پست عمیقی نوشتم من!!

 

 

 

 

و اما سنت اطعام و پخش نذری

 

 
 
      خدا را شکر که عده ای به محرم و بخصوص تاسوعا و عاشورای حسینی که میرسند سفره ی اطعامشان پهن میشود و بسیاری بر خوان کرمی که به نام الله و در سوگ اهل بیت پهن شده می نشینند.
با این همه حقیر نیت بانیان را در خور تحسین اما شیوه ی عمل را شایسته ی نقد میدانم.
اگرچه نذری به فقیر و غنی رواست اما ای کاش این سنت حسنه مناطق محروم را بیش از بخش اعیان نشین در برگیرد که برای نیازمندان حکم قوت لایموت دارد و برای گروه دوم غذایی متنوع!
دیگر اینکه من میشناسم افراد نیازمندی را که در خانه هیچ غذایی بجز غذای نذری ندارند. بندگانی که تنها به آسمان چشم امید دوخته اند. ای کاش سنت اطعام و پخش نذری در تمام ایام سال جاری بود و تنها به چند روز محدود نمی شد.
بدتر از همه استفاده ی ابزاری از نانی است که به نام خدا نذر شده ! به گمان این کمترین رقم پخش نذری با تاکید بر نام شرکت ها و یا افرادی خاص اگر جنبه ی تبلیغ داشته باشد مذموم است اگرچه این هم روشی برای رسیدن طعام به دست عده ای باشد!
حال باید دید ما در برابر  سفره های رضا و یا خدایی ناکرده ریا تکلیف مان چیست!؟
آیا  تکلیفی نداریم!؟
 
 
 
 

سیاست غلط

     اصولا آدم ها نه سیاه هستند و نه سپید. آدم ها خاکستریند،خاکستری!

کسی نیست که هیچ انتقادی به او وارد نباشد. در بیشتر جاهای دنیا خیلی ها را به تیغ نقد می سپارند و دایم در برابر آینه ی اجتماع قضاوت می شوند!

اما

در کشور من نام بردن از بعضی افراد هم تابو محسوب می شود! نه در صدا و سیما و نه در تریبون های رسمی و نیمه رسمی از ایشان یادی نمی شود تا مبادا در میان خلق مشهور و یا الگو شوند.درب تدبیر بر پاشنه ی انکار می چرخد.گویی نبوده اند! جالب آنکه این عده با همه ی این تدابیر شهرت کم نظیری در بین مردم پیدا کرده اند!

از نویسندگان و شاعرانی همچون احمد شاملو و فروغ بگیر تا خوانندگانی مانند داریوش و هایده!

"آیا بر این تدابیر اشتباه سرانجامی خواهد بود؟''

 

 

 

سلامی دوباره

     

 

    من هم مثل بسیاری از دوستان دچار کم نویسی شده ام . شاید چون این چند ماه اخیر بیشتر از قبل درگیر کار و فعالیت بوده ام. شاید هم افزایش شبکه های اجتماعی مثل واتس آپ و وایبر باعث شده بخشی از وقت عده ای همچون من را که قبلا در وبلاگ بوده اند بگیرد. هر چند من این آخری را مدتیست که آلوده شده ام. به هر حال آن هم دنیای خودش را دارد. واقعیت این است که هنوز هم دل در گروی این پنجره دارم. دوستانی دارم که تک تک شان را در ذهنم گرامی می دارم. روژین عزیز که همیشه نگرانش هستم.مهربانو و عسلک، حسن آقا، بابا حسین، آقای حسینی، نادی جان، پروای مهربان، مهر به یاد ماندنی، مژگان عزیز که نمیدانم کجاست، سارا، مسی که مدتهاست رفته میترا که دائم سر در فیس دارد، اعظم که خانه را نیمه تعطیل کرده و آنا که خدا از عقل برایش کم نگذاشته! و خلاصه کلی دوست خوب دیگه مثل نفس، رعنا،سعید،خلیل، بامداد امید،محمد،ماه منیر،فاطمه،دکتر رها، بهار و ... که دلم برای همشون حسابی تنگ شده.

    من مثل همیشه به داشتن شما افتخار می کنم و نوشتن رو بهانه ای برای با شما ماندن قرار می دهم.

---------------------------------------------------------------------------

پ.ن. و البته زن کویر که خاص است!

 

 

 

جهانم در جام!

 

 

   

     مثل هر روزم! به دیدن جام سرگرمم! خوبم. سیرم. شاکرم. فقط شاد نیستم! پرشدن جامم را به نظاره نشسته ام! کی باشد که وقتش باشد!

 

 

 

-----------------------------------------------------------------

پ.ن.خوبم و دلتنگ همه ی تان.

 

 

 

 

هفته ی معلم


     هفته ی معلم بهونه ایست برای من که به دو تا از معلم های دوران ابتدایی و متوسطه زنگ بزنم و احوالشون رو بپرسم. باور کنید هر بار که زنگ می زنم خودم رو مثل کودکی در برابر استاد حس می کنم و یه جورایی از شنیدن صدای ایشان ذوق زده می شم. فقط می مونه که بگم، اجازه خانم معلم!

 گرامی باد مقام معلمانی که پیوسته

 در پی تعلیم دانش وتصحیح اندیشه اند. 

______________________________________

پ.ن: خوش به حال معلم ها که لااقل سالی یک بار در حرف هم شده ازشون تقدیر می شه. چه شغل باحالی دارند.اما حیف! ما تعمیرکارای اگزوز آرزوی یک بار تکریم و تقدیر به دلمون مونده! 






بهار مبارک

عکس های زیبا از فصل بهار (91)


       بالاخره سرما رفت و نو بهار رسید.خدا رو شکر که نوروز 93 رو هم دیدیم. گرچه ده ها دلیل بین المللی و داخلی برای برهم خوردن آرامش مان هست اما هنوز لذت کنار هم بودن و حس سبز زندگی با ماست. امسال برنامه ای برای بیرون زدن از مشهد و دل به سفر سپردن ندارم. بنابراین تنها دید و باز دید بستگان می ماند و زندگی در میان ترافیک سنگین ناشی از سیل مسافران نوروزی که البته حضورشان نعمتی برای همشهریان محسوب می شود. دیرتر از قبل می نویسم اما در دل به یادتان هستم و این خانه را که پر از مهر شماست دوست دارم. الهی که همه ی شما عزیزان سالی سرشار از سلامت و سعادت داشته باشید. 

بهار مبارک


" بلندی، بخت را شاید "


 

     
     از زمانی که سروکله ی ماشین پیدا شده علاوه بر اثرات مستقیمی که روی زندگی آدم داشته بصورت غیر مستقیم هم بر روابط ما بی تاثیر نبوده. یکی از همین تاثیرات جانبی یافتن جایگاه اجتماعی طرف از روی نوع اتومبیل زیر پایش است! حتما یادتون هست که این آخری ها مردم می گفتند:" ژیان هم خودِ آدم رو می بره هم آبروی آدم رو !" و خلاصه حرفایی از این قبیل کم نبود. این روزا هم داشتن SUV یا همون ماشین شاسی بلند مُد شده. SUVها پُر قدرت، جا دار، زیبا و توو چشم هستند و وقتی سوارشان هستی از آن بالا حس خوبی پیدا می کنی. از طرفی با وجود موتور های پر گنجایش سوخت زیادی مصرف می کنند، در ترافیک های شهری زیادی گُنده هستند و قیمت بالایی هم دارند. بنابراین برای خرید سبزی و تخم مرغ از نزدیکترین بازار محل به هیچ وجه مناسب نیستند. بااین حال خیلی ها آرزوی داشتنش را دارند.

     مدتیست که دم تعمیرگاه شاگردم ،حسن، هی آهِ سوار شدن و من آرزوی داشتن آنها را به سینه داریم و من به گمانم اگر 30 سال به گِرد کردنِ مال و فشار بر عیال و اطفال پردازم در نهایت شاید روزی بلندی اقبالم به بلندی شاسی ایشان رسد!  اما از ظریفی به یاد دارم که در غروبی می گفت: " شاسی بلند را به مال می توان خرید و خوشبختی را نه!! "



چهل سالگی


      چهل سالگی رو دوست دارم و هیچ دورانی برام به اندازه ی سنی که الان دارم لذت بخش نبوده. هر سنی زیبایی های خودش رو داره و دوران بالای چهل از این بابت خاص تر و زیباتر از دوران های قبل بحساب میاد. اینها رو می نویسم چون بیشتر شما دوستانم در این پنجره عدد عمرتون شماره ی کمتری از 40 رو نشون میده. می خوام بدونید که باوجود ناملایمات و غم هایی که بطور طبیعی در زندگی هست اما روزگار هنوز بازی های قشنگی براتون توو آستین داره بنابراین نگران نباشید و با لذت داستان زندگی رو پی بگیرید. خیلی ها معتقدند افزایش سن برای خانم ها خوشایند نیست اما من فکر می کنم این به اعتماد به نفس آدم ها بستگی داره چون در بین دوستانی که لطف حضور در اینجا رو دارند بانوانی رو می شناسم که پیش تر با حس خوبی درباره ی 40 سالگی شون نوشته اند. بی دلیل نیست که این همه درباره ی چهل سالگی مطلب نوشته شده،شاید  همراهی توانایی جسمی با پختگی فکری و تجربه ی کافیباشه که این دوران رو خاص می کنه. من دو سالی میشه که چهل سالگی رو رد کردم اما فرقی نمی کنه، چون به نظر پنجمین دهه ی زندگی دوست داشتنیه.

----------------------------------------------------------------------------------
پ ن.مجموعه شعر دوم دوستمان آقای حسن آذری با عنوان"سپیده دمی که بوی لیمو می دهد" توسط انتشارات بوتیمار به بازار کتاب عرضه شده است. برای اطلاع بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید: